この街を愛するすべての人々へ。ありがとう、そしてようこ...

文:林 菜穂子(baCe Inc.) 写真:Fumihiko Sugino アートワーク:Shun Sudo

text by Nahoko Hayashi(baCe, Inc.) photographs by Fumihiko Sugino artwork by Shun Sudo

この街を愛するすべての人々へ。ありがとう、そしてようこそブッシュウィックへ!

To all of you who love this town. Thank you, and welcome to Bushwick!

その日の午後、P.S.147の教室では担任の工藤先生(右)と一緒に生徒たちが来年の年賀状を書いていました。ホワイトボードには来年の干支「亥」の文字も!On the afternoon of that day, the children and their teacher, Kayo Kudo (right), were writing New Year greeting cards in a P.S.147 classroom. Next year is the Year of the Boar, and on the whiteboard was written the Japanese character for boar.

「亥」。「二〇十九」。
その日、ニューヨーク市立147校(Public School 147 Isaac Remsen:以下P.S.147)の小学2,3年生の合同クラスの生徒たちは、年賀状づくりに夢中になっていました。教室のホワイトボードには大きな文字で来年の干支「亥」と漢数字が書かれています。担任の工藤賀代先生が、
「コンテストがあるので、それに出品する年賀状を書いているんです」
と説明してくれるそのそばから、生徒たちは出来あがりの感想が聞きたくてどんどん声をかけてきます。ふと気がつくと、ひとりの女の子が私に近づいてきて、「私は寅年生まれなの」と言うのです。思わず、「わ、スゴイ!よく知っているわね」と驚いていると、それを横で聞いていたサンドラ・ノヨラ校長先生も興味津々で首をかしげています。
「では、私は何年生まれなのかしら?」

Boar. 2019.
On the day of my visit, the combined class of second and third graders at Public School 147 Isaac Remsen (P.S.147) were enthusiastically making New Year greeting cards. On the whiteboard in the classroom, in large Japanese characters were the word “boar,” for next year’s Year of the Boar, and numbers. Kayo Kudo, their teacher, explained that, “The children are writing New Year greeting cards for a contest.”

While she’s saying this, the kids come over eager to hear comments about the cards they made. Then one little girl came up to me and said, “I was born in the Year of the Tiger.” Astonished, I exclaimed, “Wow! I’m so surprised that you know that!” Hearing this, Principal Sandra Noyola tilted her head and mused, “I wonder what year I was born in.”

毎年「ブッシュウィック・オープン・スタジオ」でトラック・ギャラリーをしているこの通りからは、遠くにエンパイア・ステイト・ビルを見ることがでます。From this street where we hold a truck gallery during the annual Bushwick Open Studios, you can see the Empire State Building in the distance.

「最高に面白い街ブッシュウィック」の住人になりたての頃、私はあふれるアートにすっかり感化され、いつか仕事仲間と写真展や展覧会を開いてみたいと思うようになりました。だから「ブッシュウィック・オープン・スタジオ」を見つけたときは「これに参加しよう!」と嬉しくなったのですが、それも束の間、私たちには開けるべきスタジオがありません。そこでひねり出したのが、レンタルしたトラックの荷台に作品を載せ、人通りの多い場所に自ら出向くという苦肉の策。でも、これが数年後、素敵な出会いをもたらしてくれることをその時はまだ知る由もありませんでした。

Around the time I became a resident of “Bushwick, the most exciting neighborhood in New York,” I was totally inspired by all the art here, and wanted to someday hold a photo exhibition or show with the people I work with. So, I was overjoyed to learn about the Bushwick Open Studios event, and eager to participate. That joy was short-lived, however, because we didn’t have a studio to open. So, we racked our brains for a solution and came up with the idea of putting the works on the back of a truck and going to places where a lot of people gather. I didn’t have any idea at that time that this would lead to a wonderful meeting several years later.

P.S.147の「日本語2カ国語プログラム」はニューヨーク初の、市内唯一のプログラム。対象は現在、幼稚園児から小学3年生までです。The Japanese Dual Language Program at P.S.147 is the first and only such program in New York City. Children from kindergarten to third graders can currently participate in this program.

さて、P.S.147は2015年にニューヨークの公立校として初めて「日本語2カ国語プログラム」を開始した、私のまわりの日本人のお母さんたちの間でもとても有名な学校です。

今年のブッシュウィック・オープン・スタジオで出会うことができたノヨラ校長先生が、その経緯を教えてくれました。

「ある親御さんたちのグループが、公立校で子供たちに日本語を教えて欲しいと訴えていたの。この学校に来る前にも、たくさん他校をまわっていたそうなのよ。その熱意は本当に素晴らしいものだった。でも、どこからもOKが出なかったから、私はそれに全力で応えようと思ったの」

いまもその親後さんたちと一緒にプログラムを進めていると言うノヨラ校長先生。聞けば、この街で生まれ、最も多感な時期を70、80年代のブッシュウィックで過ごしたと言います。

「この街は、本当に悪かったの。あの時のこともはっきり憶えているわ」

P.S.147 is very well known among the Japanese mothers around me as the first public school in New York to launch a Japanese dual language program in 2015. Principal Noyola, whom I had the fortune to meet through Bushwick Open Studios this year, informed me of the events leading up to the program’s establishment.
“A parents’ group had come requesting that Japanese be taught to children at a public school. They had apparently gone around to many other schools before coming to our school. I was impressed by their enthusiasm. And since they hadn’t been able to have their request accepted anywhere else, I decided to commit myself to making this happen.”
Principal Noyola, who says that the program is still being implemented with the help of these parents, was born and spent her most formative years in Bushwick in the 70s and 80s.
“This neighborhood was really terrible. I remember what happened back then very clearly.”

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